melayuslim.blogspot.com

Sunday, November 25, 2007

Orang Bodoh VS Orang Cerdik

ANDA TERGOLONG DALAM KUMPULAN MANA?

Orang bodoh = pakai credit card sampai maximum pas tu takleh bayar(berlagak macam org banyak duit!)

Orang pandai = pakai credit card tapi orang lain bayarkan (pakai kad klon la tu!)

Orang bodoh = ada motor tapi gi kerja nak naik LRT jugak (kes suka 'bergesel'la ni)

Orang pandai = takde motor, takde kereta, takde LRT tapi ada otak (kes suka numpang kereta or motor kawan tapi tak reti nak hulur duit minyak!)

Orang bodoh = company dah sediakan nescafe, milo, biskut bla bla bla tapi gi minum gak kat cafeteria kena bayar plak tu

Orang pandai = tak minum kat cafeteria tapi company punya nescafe, milo, biskut bla bla bla angkut bawak balik !!!!

Orang bodoh = beli suratkhabar sebab nak tengok nombor ekorje pas tu buang.

Orang pandai = orang yg tunggu org bodoh buang pas tu dia kutip..dapat baca semua sekali wo

Orang bodoh = kentut kuat?kat office pas tu bangga ngan baunya

Orang pandai = kentut senyap sunyi (takde bunyi) baunya... boleh buat unta sakit perut! dhab pun koma sekejap! pas tu bermati-matian salahkan member sebelah (guess sapa member sebelah tu?....si bodoh yg kentut kuat tu la!)

Orang bodoh = ada masalah cerita kat orang pandai

orang pandai = dengar masalah orang bodoh pastu cerita kat orang bodoh yang lain, pas tu membodohkan orang bodoh tu...jadinya orang bodoh yang pertama tu jadi bodohs (plural)


unik lah manusia di muka bumi ni yek!!!

taqie.bloGSpot.Ganu

Saturday, November 17, 2007

FrenZ???

HAYATILAH ERTI SEBENAR PERSAHABATAN

Kita selalu dengar kata2 “Jika anda bersahabat, bersiaplah untuk berkorban demi sahabat anda tersebut. Jika anda bermusuh dgn sahabat anda, bersiaplah untuk mengalah demi persahabatan kalian”. Nyata teman merupakn insan yg amat istimewa dlm kehidupan sesorang termasuk aku. Semua org tahu bhw teman dpt diklasifikasikan sbg sesuatu nilai yg sukar utk ditemui berbanding nilai wang ringgit. Perasaan bangga tdk dpt digambarkan dgn anya sahabat yg sukar dicari ganti. Bgitulah kenangan aku dgn kwn2. Gelaran ‘geng ghima’ sinonim dgn hubungan baik, itu lah realitinya... yuk, peja, azida, pau, ben, azirul, kub, wady, n nick, members terdekat aku n ramai yg aku kenal seperti jali, hashim, ikmal, kana, dustan, vivian n ramai lgi. Teman... "Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang" (Saidina Ali).

Cik Ja – sorang insan yg amat istimewa krn tdk memilih bulu dlm bersahabat. Panas baran n tdk sabar, itu sikap konservetif yg harus dibuang. Malah itu sifaf semulajadi yg harus dihormati oleh semua org. Namun dia juga harus menghormati sikap teman2nya supaya ada timbal balas. Sorang yg senang berbincang n berunding n suka ketawa manja. I like it! Apa yg penting blh bergurau senda bersama kwn. Blh dikatakn yuk sbg sorang penghibur dikala sunyi dgn gelak tawanya. Nice yuk...!

PBF – insan yg aku kenal semasa di um. Tinggal satu rumah semasa thn dua n akhir di kolej seksyen 17, um. Sorang pemalu n pemalu yg berpanjangan. Baik hati dgn merelakn dirinya berkorban demi rakn2nya baiknya. Sanggup menyusahkan diri demi teman2nya baiknya. Hebatnya kurniaan Allah berikan kebaikan kpdnya. Jarang blh berjumpa seperti insan teristimewa sepertinya. Namun, “politik yg matang melahirkan bangsa yg luhur”... ada batasannya dlm menjaga kepentingan org lain. Berdiri atas kaki sendiri, akan memuliakan diri sendiri! Apa yg pasti, kenangan bersamanya akn terbuku dlm memories smp ke anak cucu cicit n akhir hayat ku. Hidup peja...!

Mek – ‘mek abe’, sorang insan yg ‘gila-gila’ n suka ketawa. Hidup bermakna mengenalinya. Bergurau satu kebiasaan krn hidup akn lebih bermakna jika bergurau. ‘Mek abe’ penuh komitmen dgn kwn2nya. Pastikan semua ada sebelum mula sesi program dgn rakn2 lain. Jika tak cukup kurom, mek abe akn tnya “mana si dia?”. Ternyata ia sorang insan yg pastikan semua rakn2nya bersama2nya sentiasa. Namun, sikapnya yg terlalu ‘bebas’ tdk disukai oleh org yg tdk mengenalinya, tp amat berharga kpd kami semua! Ini krn mek tahu bhw nilai persahabatan amat bernilai di dlm hidupnya. Senyum Sokmo!

Yik Mun –mengenalinya semasa di um, tp tdk akrab speti di upsi. Br tahu, perangai gila2nya memastikan hidup seronok akn sentiasa ceria. Program bersama2 rakn2 akn menjadi mudah jika dia yg menguruskannya. Soal pengurusan kewangan n projek tdk menjadi masalah krn dia bijak mengaturnya. Begitu juga perancangan yg dibuat, begitu rapi n teliti. Barangkali sikapnya aktif semasa di um dulu mendahului program2 kolej. Namun, sikapnya yg teliti terhadap nilai wang ringgit dikalangan teman2nya blh myebabkan timbul ‘kepeningan’. Ia membataskan kita dgn semagat assabiyah bekumplan. Bercakap atas landasan betul memastikan org menghormati kita. Geng Ghima!

Pen Drive – Pendiam n tdk byk cakap. Org penuh misteri. Aku suka begurau dgnnya. Diam2 ubi berisi. Blh diminta tolong n tdk kekok utk menyatakn pertolongan kpdnya. Namun jika dia bersikap lebih lateral, barangkali dia blh menjadi sorang teman yg paling ‘terkenal’ dlm geng kami. Terima seadanya kita, sesuatu yg baik. Jika ia bukan kita, itulah kita. Bukan hipokrit yg dicipta utk diri sendiri. Ia akn memakan diri sendiri. Sikap aktif dlm ict memblhkan ia dkenali sbg mr ict. Geng2 kami, beliaulah satu2nya insan yg blh memudahkan soal perkaitan masalah dgn kom. Byk sumber ilmu yg blh dikongsi dgn ia dn ini bragkali disebabkan sikapnya yg suka explore web di internet. Pengetahuannya amat mengagumkan semua. Teruskan bro!

Saratas – ex-student usm... bergaul dgn majoriti rakn2 dr um...ada saje kisah2 lucu yg diucapnya. Sorang yg serius dlm melakukan keje2 yg harus diutamakn...maknanya ada batasan dlm melakukan tindakn... tdk pernah mendatangkan masalah kpd semua n ia amat baik utk nilai persahabatan sebenar. Keceriaan jelas terpancar jika dia brsama2 dlm program yg dianjurkan oleh teman2nya. Namun, jgn jadikan angka 23 itu sbg sesuatu yg diutamakn. Org yg sensitif, tdk mencerminkan personaliti yg baik. Ada kala perlu musabahkan diri sendiri benarkah kita ini? Jika dibenci dgn perangai org itu, kenapa tergolong drp org itu. Buat apa yg kotakan..itu lebih afdal. Romeo Kedah!

PCB – ‘Mr falsafah’, keras hati jgk n kita perlukan fakta n penerangan yg benar2 jelas utk meyakinkannya n dia suka dilebelkan ‘mr falsafah’. Tp, bg menjadi sorang hebat, bukan ciri2 falsafah yg dikehendaki, tp pemikir. Bkn berfalsafah ala scorates, tp berfikir ala dr edward de bono. Satu perkara yg tdk akn dilupakn ialah kata-katanya, “kalu mu nk aku jd sivik, aku blh jd sivik. Kalu mu nk suruh aku jd otai, aku blh jd otai”, sikapnya mencerminkan bhw ia sorang yg blh didampingi. 10 org geng ghima akn lahirnya 10 sikap yg berbeda. Ia blh menyelami 9 sikap kwn2 n tdk termasuk sikapnya yg realistik. Keep goin mr brarro!

Seligi – Orgnya nampak otai, n dia suka dikenali begitu. Hebat n amat komited terhadap kmpulan kerja. Jika ada asigment, dia menunjukkan kesungguhan terhadap kerjanya. Namun, jika meletakkan ego di tempat tinggi, ia sebenarnya tdk mematangkan kita dlm semua perkara, perjalanan masih panjang. Berhati-hati apabila mengutarakan nilai agama, mendatangkan mudarat kpd kita. Org menilai kita byk perkara, percakapan n gaya...telahan akn mjadi buruk terhadap kita jika melakukan sesuatu yg dipandang x cerdik. Jgn timbulkan dlm hati org mengenali, ‘emmm..dia nie...apa barang.. dia ada ke tak, sama jer’. The best is yet to come!

Keda Lalat – Aku selesa bergaul dgnnya. Org yg lucu mendatangkan keceriaan dlm kump. Beliau sorang yg mepunyai sikap yg unik n dilihat berhati2 dlm membuat sesuatu perkara. Namun kata2 ucapannya sering menanggung risiko tdk disukai ramai. Setiap insan ada kepentingan masing2 yg harus dilindungi oleh haknya sendiri n org lain. think carefully before u talk!. Bangga dgn perli, bukan mencerminkan org yg matang n cerdik. Jgn mencetuskan emosional org sehingga mempertikaikan kewibawaan kita, ‘hebatkah dia nie?”. Dilihat suka memperhatikan sesuatu, n aku tk tahu apa penilaiannya terhadap perkara yg lihatnya itu. Sikapnya ketika ini tdk mencerminkan sikapnya sendiri. Barangkali itulah sikap zodiak cancer... Ho Nam!

Frez porebor!!!

taqie.bloGSpot.Ganu

Monday, November 05, 2007

SMK Dr Burhanuddin, Taiping




Sekolah Menengah Kebangsaan Dr Burhanuddin dlm ingatan!

Menurut Prof Syed Muhamad Al-Naqiub, “ilmu membawa erti kepada kebenaran yang tiba ke dalam rohani manusia”. Dimana manusia mendapat ilmu? Persoalan timbul berikutan sumber ilmu adalah pelbagai. Ilmu juga boleh diperolehi di kelab-kelab malam, rumah-rumah urut, mendalami sihir dan perkara-perkara yg terlarang. Dalam konteks dunia kini, ilmu diperolehi di sekolah-sekolah atau tempat pengajian tinggi. Mendapat ilmu di rumah tok guru yang mengajar al-Quran juga adalah menuntut ilmu, namun ilmu dewasa kini lebih terarah mendapat ilmu di sekolah yang lebih formal.

Menuntut ilmu di sekolah bagi aku sebagai seorang guru pelatih di Sekolah Menengah Kebangsaan Dr Burhanuddin, Taiping amat bermakna. Pengalaman mendapat ilmu iaitu bagaimana kaedah mengajar yg berkesan didalami oleh aku daripada guru-guru di SMKDB. Mereka bukan sahaja guru kepada pelajar-pelajar SMKDB, namun kepada aku dan guru-guru pelatih. Diucapkan terima kasih kepada semua guru terutamanya Pn Intan Azlina Abdullah, penyelia petang, Pn Rohani Md Tan sebagai guru pembimbing Geografi aku serta para guru yg tidak segan dan kuat semangat dalam memberi tunjuk ajar dalam semua lapangan ilmu. Guru-guru pelatih yg amat setia, Cgu Faiza Deraman, Cgu Saupi Samingan dan Cgu Norfadzli Rahim, pegalaman bersama anda telah membuka minda aku sebagai bangsa yg mencintai ilmu. “Kita tidak boleh menghadkan penglibatan kita kepada satu tamudun atau satu zaman shaj”. Kata-kata daripada Allahyarham Prof Dato Dr Syed Hussien Al-Attas (2006) menuntut semua insan agar memanfaatkan kehidupan dengan mendapatkan ilmu yg berguna bg duniawi dan akhirat.

Pelajar-Pelajar SMKDB juga, anda begitu hebat! Sesuatu yang baik untuk dinyatakan bahawa mereka semua adalah sporting dan baik. Banyak juga aktiviti-aktiviti yg dijalankan secara tidak formal dgn pelajar-pelajar yg rapat seperti berbuka puasa dan masih ramai yg tidak berpeluang berbuka bersama kerana faktor masa. Namun, semoga Allah merahmati anda sebagai insan yg teristimewa. Kelas aku mengajar iaitu 107, 109, 106 dan 209 di samping kelas 201 dan 103 juga bekas kelas aku mengajar. Moga pengenalan kita membawa erti yg mendalam suatu hari nanti.

Cayok...cayok...smkdb!

taqie.bloGSpot.Ganu