Posts

Showing posts from 2008

Pilihanraya Kuala Terengganu; Sejarah bakal berulang

Image
IANYA MERCU KEAGUNGAN KEKUFURAN
"Katakanlah, sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan bertembung dengan kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan’- Surah al-Jumaah: ayat 7-8.
Seperti pepatah Melayu, “Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”…
Susulan kematian Allahyarham Y.B Razali Ismail, MP Kuala Terengganu pada 28 nov, konflik politik Malaysia kini seolah2 menjadi semakin‘hangat’ selepas‘kendurnya’isu tentang ‘rampasan kuasa’atau pembentukan kerajaan baru (barua) drp Pakatan Rakyat pd 16 sept lalu yang akhirnya menjadi fantasi.
Moga Allahyarham mendapat kemuliaan disisi Allah S.W.T dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah.Pembohongan ayahde anwar Ibrahime n e geng selama ini 0r omong-omong kosong 16 sept telah mengamitkan persoalan yang nyata iaitu, adakah ayahde anwar Ibrahime …

Pemikiran politik belia alaf baru!

Image
POLITIKING BELIA YANG KIAN LESU Benarkah polemik politik tanah air tidak membawa apa-apa pengertian kepada golongan muda atau belia? Satu persoalan yang harus dirungkaikan oleh semua pihak bagi yang peka terhadap perkembangan tersebut. Golongan muda di negara ini boleh diklasifikasikan golongan yang berumur 10 hingga 24 tahun. Statistik di negara ini menunjukkan bahawa golongan tersebut mewakili satu pertiga daripada jumlah penduduk di negara ini yang kini mencecah 26.6 juta orang. Ia memberi gambaran yang jelas tentang kekurangan bakal politikus di negara kita memandangkan golongan berkenaan berperanan besar terhadap pembangunan negara kelak. Tidak ramai yang memperkatakan tentang kelesuan politik remaja di negara ini dan dilihat seakan-akan tidak mengambil kisah tentang fasa semasa.Bagaimana kita boleh menyatakan timbal balas daripada kelesuan tersebut? Buktinya terarah dari mana? Perkara yang boleh mendatangkan kerisauan dikalangan pemimpin politik tanah air ialah susulan pendedahan…

Welcome 2009!

Image
Hampir setahun brada di smk kapit ...tup..tup..dah cuti skulah... 10hb nov 2008, ari yg paling gmbira memandangkn 6 bulan x balik ke kg..ramai rakan2 yg balik raya aidilfitri sudah ‘bosan’ dgn perasaan rindu ke kg...hanya sebulnn, pah tu pulang semula ke kg dgn tempoh cuti yg agak lama, 2 bulan... raya aidilfitri di kapit amat menyeronokkn dn ia adalah sejarah pertama x pulang beraya aidilfitri..kenangan sambut raya di kapit akan dipahat dlm memories n jika org bertanya tentang perayaan di kapit, sudah tentu akan menyatakan; “jika mahu melihat kemeriahan integrasi kaum, sambutlah raya di kapit”... dpt dibuktikn, x akan ada mana2 tempat di semenanjung keadaan n sambutan yg begitu meriah melainkan di kapit, sarawak. Insyallah, utk 2 tahun akan datang, jika ada keizinan n kelapangan, pelan utk beraya di kapit lagi akan menjadi realiti n nyata..insyallah!!! Awal tahun posting di smk kapit, mengajar geografi tingkatan 2A, 2E, 2G, 2K n 2L..manakala bg mata pelajran PJPK, mengajar kelas 1H, …

Merenungi jasa2 Anwar

Image
Jasa2 anwar dpt dirungkaikan dlm coretan pendek;

Anwar dlm berita astro awani dilaporkan berkata; keenganan PM utk membuat sidang parlimen tergempar sblm 23 sept adalah tidak demokrasi(sila rujuk Astro Awani) dn sekali gus telah menuduh UMNO ‘membunuh’ amalan demokrasi… takrif demokrasi bagi anwar ialah mudah; bercita2 menjadi PM dgn cara paling ‘jahat’ dan ‘hina’... terang2 mendakwa sudah memperolehi individu2 utk melompat parti ke PR sedangkan kelompok2 tersebut telah dipilih secara demokrasi oleh rakyat semasa pilihanraya U-12 lalu…secara amnya, jelaslah anwar berjasa (1); secara diam2 telah ‘membunuh’ amalan demokrasi yg diamalkan secara tulen oleh krj n BN sejak dulu lagi.. baginya begitu mudah menuduh UMNO tdk mengamalkan DEMOKRASI sedangkan anwar mengamalkan dan mengetuai DEMOSTRASI dgn pemberontakn ‘ala mania’ tahun 1998 dulu … ketika itu, negara dimata dunia digambarkn dlm keadaan amat buruk n x selamat..neheee to anwar..!!!
anwar juga menyatakan bhw tarikh tidak penting utk me…

Realiti utk 16 sept?

Image
HANGAT-HANGAT TAHI UNTA

Setelah kemenangan anwar ibrahim di permatang pauh, jelas skali ura2 utk menubuhkn krj baru (Barua) pada 16 sept ini semakin 'hangat' umpama 'hangat2 tahi unta'...isu ini juga masih menjadi 'mainan' dibulan ramadhan ini... apa yg pasti, stelah Tun Dr Mahathir menyatakan bhw x yakin akan wujudnya 'mainan kotor' di mana ada wakil rakyat BN akan melompat parti, namun kta harus sedia menghalang drp ia menjadi realiti...

sekiranya perkara itu berlaku, anwar akan berdepan dgn pelbagai masalah terutamanya penentangan rakyat terhadap wakil2 rakyat yg melompat parti...n ia seterusnya akan menjadi masalah kpd wakil2 rakyat berkenaan... peluang utk dipilih mnjadi wakil di kawasan masing2 dlm pru akan datang akan dilihat tipis...

faktor2 yg blh diambil kira;
1. penipuan yg dibuat oleh wakil rakyat berkenaan...
2. sikap mata duitan, sdangkan rakyat masih ramai yg miskin
3. persepsi rakyat luar terhadap masyarakat di kwsn yg melompat parti amat jeng…

Gugat Harimau Tua di Permatang Pauh!

Image
PERMATANG PAUH MENJADI PERMATA RAKYATJohn D. Rockefeller, Sir berkata;“Jika Kamu Ingin Benar-Benar Berjaya, Kamu Perlu Membentuk Haluan Yang Baru Dari Hanya Mengikut Haluan Yang Biasa DiGunakan Oleh Orang Lain”...

Tunjang ‘kekuatan’ PKR (parti keldaian) di prmatang pauh menjelang pemilihan MP 26 ogos 2008 ialah anwar Ibrahim, seorang pelopor kpd gerakan ‘ala-memberontak’ yg dicetusnya semenjak zaman remajanya n 1998 sehingga sekarang… fenomena ‘taufan belanda’, (merujuk kpd angin perubahan yg gentir spt kecaman tahap ‘Gaban’ terhadap belanda yg myiarkan fitna) selepas kemenangan besar parti pembangkang dn seterusnya menubuhkan Pakatan Rakyat (PR) yg penuh retorik n emosional utk meraih sokongan rakyat.. namun jelas, PR dilihat penubuhannya penuh ‘munafik’ dan amat ‘jahil’ tentang kfahaman terhadap sistem toleransi krn kerjasama parti2 dlm PR skrg ini umpama ‘hangat2 tahi unta’… pas sebuah parti konservatif yg gerakan ala-fanatiklisme (namun x mudah dipergunakan oleh anwar), dap dilebel…

Education 4 all

Image
HAD PENGAMBILAN PELAJAR UNIVERSITI

Senyuman manis tampak gigi
Ayu menawan cantik berseri
Nilai ilmu sebatikan diri
Mahasiswa pencorak Universiti


Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) bertanggungjawab melaksanakan kaji selidik mengenai tahap Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di mana dapatan datanya telah dikeluarkan bagi tantapan umum. Pengumuman bahawa Universiti Malaya (UM) selaku universiti tertua di negara ini pada tahun lepas yang mendapat taraf 4 bintang yang tertinggal di belakang Universiti Sains Malaysia (USM) yang mendapat 5 bintang amat memberangsangkan. Walau bagaimanapun, didapati tiada satu pun 17 IPTA yang mempunyai tahap terbilang dan bertaraf pendidikan dunia ketika ini. Satu perbandingan yang nyatakan berlaku kira-kira tiga tahun lepas di mana kaji selidik The Time Higher Education (THE) yang meletakkan UM ditangga 169 berbanding 89 dunia pada tahun sebelumnya diantara 20 000 univeristi di seluruh dunia. Ramai yang memperkatakan tentang kedudukan UM semakin tercorot. Kedudu…

Happy Besday Tun!

Image
SELAMAT HARI LAHIR TUN DR MAHATHIR MOHMAD & TUN DR SITI HASMAH MOHD ALI Tun Dr Mahathir Mohamad dilahirkan pada10 Julai 1925, namun didaftar sijil kelahiran beliau pada 20 Disember 1925. Manakala Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dilahirkan pada12 Julai 1926.Moga Tun berdua dipanjangkan umur dan bahagia selalu... Perdana Leadership Foundation Perjuangan Belum Selesai! taqie.bloGSpot.Ganu

Interview...hah!!!

Image
CORET-CORET
tup..tup...dh 6 bln aku kt srawak..masa memang cepat berlalu..n tinggal 5 bln lg nk cuti skul..n masuk thn baru utk 1 year aku mngajar...horrey..ha..ha..
9hb july aku kan interview utk naek DG41...moga Allah s.w.t mpermudahkan urusan interview n lulus..amin
byak perkara yg dipelajari sepnjang berada di smk kapit, dr soal mnghadapi situasi gentir bersama plajar....sehingga suasana kerja n pentadbiran sek...byak yg dipelajari n perkara janggal dpt disaksikan drp guru2 'lama'...buang yg keruh, ambik yg jernih...
plajar juga x selalu gmbira dgn tndakan kta, hatta kta 'mempermudahkan' urusan pelajarn mrk...tindakan2 yg diharapkan agar mrk brubah kdang kala membawa 'motif' kurang enak drp tindakan mrk...antara yg aku 'ragui' ialah commentar yg dibuat dlm friendster aku dgn kata-kata kurang enak n lucah diterima...itu amat sedih, namun aku gbira seolah2 mrk tahu, tanggunjawab sbga guru harus menidakkan mrk drp x mendapat hukuman stimpal...
itu lah tangg…

Hari Guru 2008

Image
HIDUP GURU!
“Guru Cemerlang, Negara Terbilang...”bagi kami guru, hari tersebut adalah ‘hadiah’yg bermakna dalam profesion keguruan..sbgai kelompok yg diamanahkan utk mendidik, Hari Guru merupakn salah satu ‘perayaan’ yg meriah dgn suasana yg ‘membanggakan’...inilah first time aku smbut hari guru...n kenangan ini akan terpahat dlm lipatan sejarah idup aku...
Selamat Hari Guru kpd semua pendidik... PERJUANGAN BELUM SELESAI!
taqie.bloGSpot.Ganu

Mrk amt Gila!

Image
SAY NO TO BARUA

Ketidakwarasanpemimpin2 daripada pakatan rakyat (dulubarisan rakyat@ BaRUA)semakin jelas menampak personaliti n krebaliti buruk mrk. Mantan Timbalan Perdana Menteri yg dipecat oleh Y.A.Bhg Tun Dr Mahathir Mohamad (disokong sebulat suara oleh MT UMNO ktika itu) berhubung tingkah laku n moral yg teruk (berdasarkan fakta drp para hakim slps itu), mengilai n didokong oleh sorakan gembira para penyokong dgn mengeluarkan knyataan kelak akan mjadi PM ngara...apa yg blh dipertikaikan oleh rkyat, salah laku n krebelitinya sepanjang menjadi menteri kabinet n pemimpin sukar utk dilupakan rakyat jelata...dye lah individu yg menghuru harakan ngara dgn gerakan reformasi yg mania itu, shingga melahirkan generasi yg x waras pertimbangannya, mencerca pemimpin selepas solat jumaat di Masjid Negara selepas brbapa hari dipecat, menampakkan islamicnya dari segi fizikalnya, namun miskin dari segi rohaniahnya...., ramai klompok muda seakan2 terkena ‘rasukan’ drpda aura manianya sehingga pelaj…

Boycott!!!!

Image
Tun Mahathir calls on Muslims worldwide to boycott Dutch products

Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad called upon Muslims worldwide to boycott Dutch products in protest of a film released Monday on the Internet which criticised Islam’s holy book, the Quran. He said such a boycottt could result in The Netherlands having to “close shop”, as Muslims made up the wealthiest portion of the world’s population and were also the biggest importers.

However, in order to be effective, all 1.3 billion Muslims in the world must unite in the boycott and put the interest of Islam and Muslims over that of individual needs.“We must not be afraid of losing trade with them. If we do, then we won’t be thinking as Muslims, but more for our own self intersts,” he told reporters after opening the Malaysian Islamic Welfare Organisation’s (Perkim) 46th annual general meeting at a hotel here, today.

Dr Mahathir was referring to Fitna, a 15-minute film posted on a website on Thursday that highly criticise…

Kita Bukan Kalah!!!

Image
UNDI BARISAN NASIONAL..pru akan dtg

kita bukan kalah! perjuangan kita x pernah kalah...pandangan umum shj kita kalah, namun hati n perasaan kita menang..buktinya...kejatuhan 4 buah negeri n 1 negeri x dpt dirampas oleh Barisan Nasional x menggamitkan suasana kacau bilau terhadap perjuangan dalam diri org2 UMNO n BN... kekalahan ini membawa erti yg jelas bhw kita sbnarnya terlalu angkuh n sombong terhadp apa yg di kecapi..justeru, org2 UMNO n BN harus memperlengkapkan diri dgn semangat n ukhwah...
Buat masa kini...x ada yg harus dipertanggujawapkan..cuma kekuatan kita seblm ini ialah perpaduan harus di garap n dipertingkatkan lg...bg mencapai kegemilangan dlm perjuangan sebnar..
ORG2 UMNO harus bersama2 n membantu presiden, timbalan presiden n pemimpin tertinggi bg menyelamatkan maruah UMNO sebgai parti komponen terbesar dlm BN yg dicabuli olh 'kekotoran yg amat jijik'!!! jgn lupa, pandangan pemimpin terdahulu byk memberi panduan kpd kita n pgalaman mrk harus digunakan sbg sumber …

Jom...layan ah!!!!

Image
YEAH!!! QP7676

Moto…remaja cam aku nie giler2 thdp benda2 yg x disukai oleh org2 tua…(bangga dgn makan garam dulu, pah tu kena darah tinggi). Ini moto ketiga, selepas TAL8170 yg dicuri oleh kelompak pencuri ‘terlatih’…(terlatih utk ke neraka jahanam)…
WPT 7567 Honda Wave 100 aku skrg di pakai oleh family…cam ner ah rupernyer…macho cam dulu ka???

Skrg nie moto ktiga, Yamaha QP7676, Legenda Z110…kwn baru aku kt Kapit….puas hati dgn ubah suai thap 3, n memang seronok ada moto sendiri…
Layan petang2 ngan kwn2,.. jhonnies steven, allias sio, felix sio, wilson, iko, rizos n ramai lg..lepak2 ah…n best santai2 ari minggu kt mujong..lepak2 smbil maen gitar…(aku tgk gitar jer)…moga saat indah di Kapit tersemat diati…

Namun, saat genting gak dpt dilalui aku…ditahan oleh org mabuk, plajar ting 3 di smk kapit kt King Snooker wak 2 malam megajar aku jgn terlalu ‘berani’ kuar malam2…ha..ha..seminggu jd penat pikir tentg kjadian tu.. ”cigku nk pergi mana?, cikgu tipu sye yer?, oooooiiii”. Cakap2 org mabu…

Jauh Giler!!!

Image
SMK KAPIT, SARAWAk

Sudah lama x menulis blog...n bimbng skrg nie bloggers di pantau..ha..ha..tp PERJUANGAN BELUM SELESAI..

berada jauh di sarwak membuat aku cam org yg dihargai n special... SMK KAPIT, Sarwak tmpat baru ku..yeah!!! Dapat surat tawaran..macam2 pikir...umah panjang n telinga panjang...n ngeri tmpt kpala di potong..ha..ha.itu dulu beb!!! skrg nie dh 50 thn merdeka..malaysia ku gemilang... hidup TUN...!!!yeah

Daftar di hotel Empress, Sepang pd 2hb jan08, dh jd cikgu rupernyer..ha..ha..yahoo ada gaji tetap..time kasih kerjaan.. berlepas ke sarwak pad 3hb jam 10pg..foyoo...sarwak amat cntik n dahagakan pmbangunan...tklimat di santubong sehingga 5hb bertolak ke kapit...KAPIT???huurgghhh...stress nyer aku..baca jadual perjalanan...pi sibu n naik terminal bot laju n nak smpai 3 jam..naek boat???lg tension.line phone ada tk..???nk kuar duit cam ner kt citu???ni mesti duk sewa umah panjang....pikir cam2..

tp..tup2..wow kapit cam tanjong malim, perak jer..ada cemua...org2 pun lawa2 kt…