Jejak kasih astro


ALAM PERSEKOLAHAN YG UNIK

Seorang anak kpd guru memerlukan kesabaran yg tinggi dlm mengharungi kehidupannya. Dari umur 7 tahun hingga ke 17 thn, byk sek yg aku tempuhi. Pengalaman belajar di 5 buah sek rendah dan 2 buah sek men sepanjang alam persekolah cukup istimewa. Aku menerima pendidikan awal di Sek Ren Sultan Omar, Dungun, Terengganu selama 3 thn iaitu dari tahun 1990-1992. Tempoh berada di srso tdk lama krn ayah aku ditukarkan ke Besut. Aku ditukrkan ke Sek Keb Alur Lintah, Besut sedangkan ayah aku mengajar di Sek Keb Kg Raja, Besut ketika itu. Namun, pengajian aku di Sek Keb Alur Lintah tdk lama krn selepas aku mendapat ujian drpada Allah dgn tangan kanan aku patah, ayah aku menukarkan aku ke Sek Keb Kg Raja dimana tempatnya mengajar & ketika itu aku berada dlm darjah 4. Selama 2 thn aku di sek berkenaan, kemudian ayah aku ditukarkan ke Sek Keb Tembila, Besut semasa aku berada dlm darjah 6. Di sek berkenaan jg tdk lama krn ayah aku dpt menyambung pelajaranya di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang dlm Ijazah Sarjana Muda (Geografi), manakala ayah aku belajar di Pulau Pinang. Justeru, kami sekeluarga bersama mak dan kami adik beradik menetap bersama tok ayah & wan di Kg Chalok Kedai, Setiu pd tahun 1995 dan kemudian aku tamat darjah 6 di Sek Keb Chalok, Setiu, Terengganu Darul Iman.

Belajar di sek men merupakan sesuatu yg amat malang, & begitu malang. Suasana dari zaman kanak-kanak & naik ke zaman remaja telah merubah byk tingkah laku aku...sek men pertama aku ialah Sek Men Keb Tengku Ibrahim, Setiu pada tahun 1996. Setelah sek berhampiran tempat kediaman aku dibuka pada tahun 1997 iaitu Sek Men Keb Chalok, Setiu, aku berpindah ke sek berkenaan dari 1997 hingga 2005 iaitu tamat ting 5. Kemudiannya aku ke Sek Men Keb Tengku Ibrahim, Setiu buat kali kedua utk belajar di tingkatan 6 dari 2001-2002 iaitu selama 2 tahun sebelum masuk ke Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur dari 2003-2006. Awal 2007, utk jangka masa utk 10 bln shaj, aku menjadi sebahagian drp warga Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak di bawah Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) dlm bidang Geografi.

Pada petang 16/ 02/ 07, iaitu semasa aku log on friendster, aku mendpt email dr kawn lama iaitu Elly seorang student kelas biru, manakala aku kelas hijau semasa di Sek Ren Sultan Omar, Dungun (1990-1992) yg juga anak kpd seorang guru BI. Aku jmp Elly dlm friendster jg & dia byk membantu aku mendpt kwn2 lama2. Elly memberi no phone zaiful amar & rahimi merupakan kwn dan classmate aku kelas hijau kt Sek Ren Sultan Omar dulu. Thanx to Elly, beliau merupakan insan yg amat baik & moga Allah memberi kerahmatan kpd beliau dgn kesungguhan beliau menyatupadukan kwn2 lama. Amin. Aku msg amar pd mlm tu, dn kemudian amar call. Aku amat gembira krn selama 15 thn tk jmp, kami dpt bercakap walaupun x pernah jmp. Kami borak2 dlm masa 5-7 minit dan secara jujur, amar tdk ingat aku dan aku plak tdk ingat wajahnya. Namun rakan2 lain spt abg (sepupu amar), rahimi, zubir, mokhzani, yusmadi, helmi, azlan, mat (cacat), saiful, suria, nor nisak, azhar nasrun & fatimah jer aku ingat. Yg lain termasuk Elly pun samar2 lg.
Pengalaman bersek di 5 buah sek ren dan 2 buah sek men merupakan sesuatu yag amat menarik dgn kwn2 serba unik. Hidup ini amat singkat, namun penuh makna & erti. Itu menjadikan dunia ini unik & hebat..woh...bijok ah!

Sek Ren/ Keb
1. Sek Ren Sultan Omar, Dungun, Terengganu (1990-1992) darjah 1-3
2. Sek Keb Alur Lintah, Besut, Terengganu (1993-4 bln shj) darjah 4
3. Sek Keb Kg Raja, Besut, Terengganu (1993-1994) darjah 4-5
4. Sek Keb Tembila, Besut, Terengganu (1995-5 bln shj) darjah 6
5. Sek Keb Chalok, Setiu, Terengganu (1995-5 bln shj) darjah 6


Sek Men
1. Sek Men Keb Tengku Ibrahim, Setiu, Trg (1996-1997) Ting 1
2. Sek Men Keb Chalok, Setiu, Trg (1997-2000) Ting 2-5
3. Sek Men Keb Tengku Ibrahim, Setiu, Trg (2001-
2002) Ting 6

Universiti
1. Universiti Malaya, Kuala Lumpur (2003-2006)
2. Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak (2007-present)

taqie.bloGSpot.Ganu

Comments

amboi abg taqie nie...
di sekolah ada chinta ye...
wow...
MelayuSLim said…
mencari cinta di sek...
abg mesti ada pengalaman...he..he..
nak blajar tip2 tu blh kan?
che'gu taqie yang mulia,

sesunggohnya CINTA itu adalah satu kurniaan Ilahi kapda hambaNya. Cinta itu tidak menegnal usia, rupa atau apa2 la...

berani menghadapi dugaan berchinta, maka teruskanlah bercinta...

tak salah mencari cinta jika ianya untuk kedamaian abadi. cinta yang ikhlas akan memberikan kita sesuatu perasaan yang indah dan berkat

oleh itu, berhati-hati dalam mencari cinta wahai saudara taqie...

hehehe
MelayuSLim said…
cam ada pengalaman jer...ha..ha..cinta sesama insan adalah lebih baik...kecuali cinta kpd bush, blair, sharon, howard, pencuri moto TAL8170 dan sekutunya...
kieFLY said…
owh dlm2 diam ade cinte erk ..
mung minat sape zaman sklh dulu ...
mu minat ke yanie erk
kieFLY said…
mu minat ke sape zaman sklh dulu..
budok kelas kite ke... hmm
minat ke yanie erk dop pon baeaya
MelayuSLim said…
he..he..
mestiah ada cinta min..he.he..

idup cinta!

Popular posts from this blog

student upc...emmm rasa cam x hebat!

Dunia PLF