السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Salam 1Malaysia…

Sudah lama tidak ‘memperhambakan’ diri dalam dunia blogger… emmm, sesuatu yang pasti akan memberi impak kepada gaya penulisan.. tiada sebab kukuh untuk ‘join’ dunia blogger ini melainkan menyampaikan segala pandangan melalui kacamata sendiri. Namun keyakinan tebal dalam diri bahawa setiap pandangan individu itu bergantung kepada gaya dan batasan sosial latar belakang keluarganya. Apabila membanding beza soal pemahaman atau pandangan seseorang itu dengan kehidupan berkeluarga, setiap individu jelas mempunyai kognetif yang berbeza. Sebagai contoh, cara berfikir atau pemahaman seorang individu yang berlatar belakang ibu bapanya berpendidikan jelas membuktikan terdapat perbezaan diantara individu yang berlatar belakang keluarga atau ibu bapa yang tiada pendidikan.

Tafsiran begitu dinilai yang dilihat tidak masuk akal.. namun jika ada kajian yang lebih terperinci mengenainya, ia boleh merungkai seberapa banyak kecelaruan tersebut. Harus diketahui, tidak menghairankan setiap keluarga itu melahirkan zuriat keluarga yang mempunyai kesinambungan ‘pemikiran keturunan’ sama ada professional ataupan primitif yang keterlampau mengikut asuhan dan didikan ibu bapa mereka. Biasanya apabila seseorang dari latar belakang keluarga bukan profesional yang telah memiliki kerjaya yang boleh dibanggakan, mempunyai gaya pemikiran yang amat ‘mengerunkan’.

Mungkin asuhan yang diterima semasa mereka kecil dan akhirnya mendapat kejayaan yang ditafsirkan sebagai agak sukar dicapai bagi kelurganya, ‘kejutan diri’ timbul dan ini mula dapat dirungkai melalui cara percakapan dan sikap kendiri. Kedua-dua ini hasil daripada cara berfikir yang dilaluinya dari kecil. Timbul egois yang membatasi segala percaturan rasional dari mereka. Soalnya, adakah ia akan mempunyai kesimbungan 'pemikiran keturunan' terhadap anak-anak mereka yang sudah berada dalam kelompok professional sedangkan ibu bapanya berasal daripada keluarga bukan professional…?

Jawapan ini akan menjadi episod yang paling gentir untuk dirungkai.

Selamat berteori 2011…

taqie.bloGSpot.Ganu

Comments

Popular posts from this blog

Jejak kasih astro

student upc...emmm rasa cam x hebat!

Dunia PLF