Pengalaman utk dihargai

Oh..... Singapore


bersama Tim (NUS) dibelakang Parlimen Singapore



Rantau Asia tenggara mpunyai keunikan tsendiri yg blh diekploitasi oleh kita semua di negara2 Asean...satu benda yg amat menarik utk dikongsi ialah negara jiran Singapore. Sebagaimana ranking skrg ini, negara yg berjumlah 4.3 juta org tersebut merupakn negara yg amat berkembang maju di rantau ini malah di dunia...emmm, ia tidak blh disangkal lg dan ia menjadi realiti...

Pengalaman brda di negara kecil sbg Exchange Student wif National University of Singapore-University of Malaya Collaboration (Geography field work) 2005, merupakan sesuatu titik beharga dlm diri aku terutamanya dlm mengenali sendiri budaya mereka...3 minggu tidak mencerminkan kita mengetahui 100% mengenai negara tersebut, malah pengalaman kita yg perolehi hatta 1% pengetahuan singpore sepanjang tempoh berada disana merupakan satu pencapaian yg amat menarik...

Ada satu perkara yg harus dikongsi, sepanjang tempoh perjalanan dari tambak Johor ke singapore, aku bersembang2 dgn rakan disebelah..satu benda yg aku tak setuju apa yg dia kata bhw Malaysia ketinggalan 10 tahun dibelakang kemajuan singapore...dgn macho aku berkata..."huh, kalu setakat 5 tahun aku blh terima, tp kalau melampau 10 tahun, itu tidak adil"...aku sama sekali tidak mempercayai kata2 kawan tu...namun setelah berada disana, kebarangkalian beliau berkata demikian adalah benar...aku bukan shj kagum dgn keindahan singapore dr segi pelancongan, malah sistem pengangkutan yg amat sofistikated...

tp walaupun kekaguman itu, aku rasa ada reason tak boleh mengakui kehebatan kemajuan singpaore secara amnya..pertama, ia negara kecil kira 270 sq mi, GDP singpaore tinggi... dat why singpore dpt bina negara mereka dgn maju...

sumber2 lain ialah perkapalan menyumbang kpd ekonomi mrk walaupun mereka tidak ada sumber asli seperti terdapat di Malaysia. Jika ditakdirkan di selatan thai dan utara Malaysia dipisahkan seperti terusan suez, maka sektor perkapalan mreka juga akan terjejas...malah di Malaysia juga....itu mereka membantah sekerasnya... jika tidak, mrk tdk dapat membina negara sebagaimana kejayaan skrg ni

apa pun aku tetap bangga dgn Malaysia!

ANAK SAPA NI???ANAK MALAYSIA LER!

MALAYSIA BOLEH!

Comments

Popular posts from this blog

Jejak kasih astro

student upc...emmm rasa cam x hebat!

Dunia PLF