Minda Melayu tidak Jumuk!

PERTUALANG MELAYU
Melayu itu kaya dengan falsafahnya, lenggok bahasa bak bangsawan dan adat lambang kejituan bangsa Melayu. Apalah kiranya ungkapan ‘Melayu Itu Satu’ bergema di bumi Nusantara ini dalam mempertahankan hak dan maruah diri sebagai orang Melayu. Nyahkah diri daripada sikap jumuk dalam membuat penilaian dan pentakrifan bahwasanya orang Melayu itu kelompok kelas ketiga. Apakan tidaknya, bila mana bangsa lain cuba ‘cas keting’ terhadap kepimpinan Melayu, maka bergetar gigil seluruh badan ketakutan takhala dihendik bangsa lain. Terus layu lenggok badanya yang tidak terdaya menahan tomahan dan hendikan dari bangsa lain. Apa jadi? Mati akalnya, terkubur jiwanya...
Maruah orang-orang Melayu hanya dibawah naungan UMNO. Terkuburnya UMNO, maka tidak ada lagi ungkapan “Hidup Melayu!!!”. Jika kelompok Melayu ‘penderhaka’ diangkat menjadi ketua, satu petanda sial yang menanti yakni kemusnahan maruah Melayu. Hidup mati Melayu bergantung kepada UMNO. Menjadi kemestian orang-orang Melayu untuk mempertahankan jati diri Melayu melalui sokongan padu daripada orang-orang Melayu sendiri. Orang-orang Melayu harus berhati-hati dengan ‘sentimen kemesraan’ dari bangsa laen yang selalui diakhiri dengan kecelakaan bagi orang-orang Melayu. Mereka cuba untuk merungkai seberapa banyak kebengapan orang Melayu melalui sifat ‘kemesraan terlampau’ yang ditujukan khas kepada orang Melayu yang mati jiwa dan akalnya!

Dari Bintang ke Tanjung Kandir,
Ramai pedagang bermain pakau,
Dihadapan mulutnya manis,
Dalam diam menanam ranjau.

Pemimpin-pemimpin Melayu terdahulu serta sekarang menjadi ikon kepada perjuangan orang-orang Melayu, kini mahupun akan datang. Jasa dan pengorbanan pemimpin Melayu kita tidak akan dilupakan, malah menjadi satu inspirasi kepada orang-orang Melayu. Ironisnya, pejuang-pejuang bangsa ini akan terus ditaati dan dihormati akan jasa dan pengorbananya yang memperjuangkan maruah agama, bangsa dan negara.

Tajam tubuh si buah gading,
Hendaklah ikat bersama tali,
Hancur luluh tulang dan daging,
Namun kulupa tidak sekali.

Pemimpin seperti Negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad diiktiraf sebagai seorang pahlawan ‘Melayu Moden’ yang banyak berjasa serta kental jiwanya. Tun cekal akan keyakinannya untuk melaksanakan keputusan-keputusan tepat berdasarkan pengamatan rasionalnya didalam urusan pentadbirannya. Tun tidak terhegih-hegih mendapat nama diluar negara melalui ‘kemesraan terlampau’ dengan bangsa kafir yang memang terkenal sifat jahatnya. Bagi sesetengah individu yang bermata kesyaitanan, bagi mencapai cita-cita untuk menjadi PM, dye sanggup untuk ‘bersekedudukan’ dengan bangsa kafir lain yang ada kuasa dan kedudukan dalam mencapai hasrat jahatnya itu. Padalah, terang-terang pemimpin-pemimpin kuasa dunia itu terkenal dgn sifat menindas dan membunuh masyarakat Islam dunia. Memerah kudrat bangsa yang lemah dan IMF digunakan untuk ‘memperkayakan’ lagi harta dunia, disebaliknya mereka menwar-warkan bahawa ini program kemasyarakatan sosial. Kelompok-kelompok inilah yang menjadi rujukan dan tempat bergantung kepada individu yang menggilai pangkat PM itu!

Tapi mengapa kita masih dikelompok mati akal dan buta hati dalam membuat pernilaian? Jangan lah kita diumpamakan, “Sudah terhantuk, baru ternganga”.. Kesedaran terhadap bangsa bukan hanya kagum dengan pembohongannya. Ucapannya berapi-api dan penuh kebencian dihemburkan di pentas-pentas ceramah, sengaja untuk membakar jiwa orang-orang yang lemah akalnya. ‘Api’ sememangnya sinonim dengan neraka jahanam, seharusnya tidak menjadi ‘kiblat’ kepada orang-orang Melayu dalam perjuangan kehidupan mereka. Bagi orang-orang Melayu tulen, mereka hanya ‘berkiblatkan’ kepada ‘Kesetian @ loyalty’ dalam perjuangan kehidupan. Tidak pernah menyokong individu yang mempunyai masalah moraliti yang jelek lagi teruk untuk diangkat sebagai pemimpin bangsa! “Sudah terang lagi bersuluh..!!!” Dye seharusnya ditolak kerana sikap biadap terhadap bangsanya sendiri, perintis kepada pemberontakan dan menanam kebencian terhadap Raja dan Sultan dikalangan orang-orang Melayu sendiri. Cukuplah dengan kealpaan kita dalam membuat pernilaian kusut secara terus menerus terhadap kepimpinan Kerajaan Persekutuan sekarang ini.

Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak terus komited terhadap tugasnya disaat-saat ekonomi dunia gentir yang cukup lemah ketika ini. Ahli-ahli kabinet baru yang diumumkan oleh PM pada 09 April 2009 sedikit sebanyak memberi gambaran bahawa beliau bertekad untuk bekerja kuat tanpa rasa was-was dan takut dibayangi oleh individu yang mempunyai masalah moraliti seperti ‘si dye’ itu..Bagi individu yang mempunyai masalah moraliti seperti ‘si dye’ itu, dye hanya sibuk untuk berpolitik dan cuba membuat ‘rampasan kuasa’ melalui janji-janji manis dan pembohongan. Padahal, situasi gentir dunia ketika ini secara terus menerus memberi peluang kepada dye untuk terus meracuni pemikiran agar bangsa Melayu terus kacau bilau dan bergaduh sesama sendiri. Siapa tok dalangnya jika bukan dye lah yang bercita-cita untuk menjadi PM padahal dye hanya layak mendampingi kelompok-kelompok sama SPESIS DAN SAMA JENIS dengannya!

Tolak individu yang moralitinya teruk!

taqie.bloGSpot.Ganu

Comments

Popular posts from this blog

Jejak kasih astro

student upc...emmm rasa cam x hebat!

Dunia PLF